Healthy Hippocrates (hoe ik door voeding van mijn chronische pijn af kwam) deel II
09 november 2015 
10 min. leestijd

Healthy Hippocrates (hoe ik door voeding van mijn chronische pijn af kwam) deel II

Het najaar. Ik heb er altijd een beetje moeite mee gehad. Ja, de herfst kan super mooi zijn met al die prachtige diepe gekleurde herfstbladeren. Heerlijk genieten van de najaarszon, oogsten van de pompoenen en andere najaarsgroenten. Maar ik moet ook afscheid nemen van de zomer, de aangename temperatuur, het buitenleven, mijn uitbundige moestuin. En dan weer wennen aan de kou en de grijze sombere natte dagen, het vooruitzicht van de winter. Er zijn leukere vooruitzichten te bedenken. Dat was mijn mening over de herfst en de winter.

Maar! Het najaar van 2012 heeft gelukkig een redelijk drastische wending gebracht in mijn najaarsbeleving. In deel I van deze blog vertelde ik je al over mijn chronische gewrichtsklachten en de enorme verandering die ik doormaakte. Nu negen jaar later, ben ik vaak nog steeds verbaasd als ik opsta zonder zeurende zere kniegewrichten. Dat ik kan autorijden zonder protesterende schouders en polsen. Dat ik weer kan traplopen of fietsen. Moeiteloos bukken om iets uit m’n keukenkast te pakken.

Jij in balans; jij gezond

Ik denk dat je bij chronische klachten jezelf tekort doet als je je heil alleen via de medische weg zoekt. Veel chronische klachten hebben baat bij een meer holistische aanpak. Zo’n aanpak richt zich op jouw functioneren, jouw leefstijl in het algemeen: wat eet je wel of niet (te veel/te weinig voedingsstoffen, vitamines, hormonen, mineralen, etc.), hoe zit je in je vel (mentaal) en ben je fysiek actief genoeg? Een arts richt zich (ik chargeer!) op een specifieke klacht, terwijl er meestal nog een hele wereld omheen is; daar waar de oorzaak misschien juist moet worden gezocht.

Heel veel klachten komen voort uit ongezonde darmen: vermoeidheidsklachten, verstoord immuunsysteem, huidklachten, gewrichtsklachten en nog veel veel meer. Ook dit artikel over gezonde darmen is het waard om te lezen. ZO ENORM belangrijk voor een gezonde basis. Gezonde darmen kunnen de voedingsstoffen opnemen. Als je darmen niet gezond zijn, is het dus ook moeilijk om gezond te worden door de juiste voeding.

Het gaat erom dat je lichaam in balans is: in hormonen, in vitamines, mineralen, om maar ’s drie belangrijke (voedings-)aspecten te noemen.

En ja, wederom wil ik benadrukken dat we ook artsen en medicijnen nodig hebben! Ik heb toevallig de leukste en liefste huisarts die je je kunt wensen. Na mijn auto-ongeluk in 2013 zat ik direct bij de dokter.

Wie, waar, wat en hoe?

Hieronder een lijst van mensen die mij verder hebben geholpen in mijn zoektocht naar gezondheid.

  • Ik ben zelf via Annemieke de Kroon (hormoonfactortrainer en schrijfster van diverse kookboeken) terecht gekomen bij Jeroen van Energise Me in Amsterdam. Ik schrok even toen ik hem ontmoette, want ik dacht een arts te treffen. Dat was wat toen mijn referentiekader haha. Maar ik trof een redelijk rock & roll uitziende gast, met allerlei vreemde behandelapparatuur en een rits supplementen in zijn kast en een bijzondere kijk op het leven en gezondheid met dito uitleg.
    Zijn voedingsadvies (zie mijn vorige blog) heb ik met behulp van Annemieke omgezet in een praktisch nieuwe voedingswijze. En zij heeft me heel goed begeleid in mijn beginnersstappen. Ik noem het geen dieet. Ik eet gewoon nu anders dan voorheen.
  • Zelf ken ik haar niet maar Mieke Dams doet ongeveer hetzelfde als Jeroen met Healthynez. Tegelijkertijd is haar praktijk nog veel breder dan dat (en je behandeling kan vergoed worden!), dus dat vind ik eigenlijk een goeie (betere?) aanrader, naast of in plaats van Energise Me.
  • Daarna heb ik nog behandelingen bij een orthomoleculair arts gehad. Via hem heb ik een voedingsintolerantietest gedaan waaruit bleek dat ik o.a. niet goed reageer op gluten, haver, ei en paprika. Een eerder onderzoek bij het ziekenhuis had niet uitgewezen.
  • Ik heb voor o.a. mijn  PMS (het restant pijn dat overbleef na m’n voedselswitch) baat gehad bij bioresonantie en neuraaltherapie, enkele jaren geleden. Deze kreeg ik in Praktijk Slunterzicht van dokter Hummelen in Ede. Hij behandelde me ook voor mijn pijnklachten door de whiplash.
  • Verder ken ik Floor, die dankzij het bloedgroependieet van haar fibromyalgie af is gekomen. Lees hier haar geweldige verhaal! Ze heeft hier een opleiding in gevolgd en helpt nu mensen met o.a. reuma om van hun klachten af te komen. Zónder medicijnen.
  • Sinds een paar jaar werkt Jacqueline van Makor als kruidengeneeskundige en aromatherapeut. Verder wordt ze nu opgeleid in klinisch kruidengeneeskunde en orthomoleculair voedingsdeskundige. Ik ben zelf nooit door haar behandeld maar als je haar website en insta raadpleegt weet je dat je met een zeer gedegen therapeut te maken hebt.
  • Amélie van Natuurlijk Eet Je Zo is een hormoondeskundige die mensen met tal van lichamelijke klachten met succes behandelt. Dit is haar insta waar ze veel op deelt.
  • Nikki van Natuurlijk Nikki is ook zo’n baanbreker die lichamelijke klachten holistisch benadert.
  • Dokter de Klyn in Ellecom behandelt vanuit holistische visie mensen met auto-immuunklachten, kanker, lyme, vermoeidheid. Met het juiste verzekeringspakket wordt een deel van zijn behandeling vergoed.
  • Dan tot slot het functioneel neurologisch instituut in Lisse. Daar kwam ik voor mijn whiplash terecht. Maar tal van zaken zoals auto-immuunziekte, hoofdpijn en geheugenproblemen worden hier behandeld. Hier werd ook een (klein) deel vergoed door mijn verzekeraar.

Dit zijn zo maar een paar namen. Over het algemeen is mijn conclusie dat je voor voeding het beste kunt zoeke naar iemand die meer dan alleen reguliere voedingsleer of reguliere voedingsdeskundige heeft gestudeerd. Maar die ook een achtergrond heeft in orthomoleculaire voeding, natuurvoeding, natuurgeneeskunde of kruidengeneeskunde. Ook ben ik fan van hormoonfactortrainer of hormoondeskundigen op natuurvoedings/geneeskundige basis.

Vergoeding door je verzekeraar

Helaas worden behandelingen van deze kundige mensen heel vaak niet vergoed, of deels als je geluk hebt. Daarom kiezen veel mensen toch voor iets anders. Begrijpelijk, want je kunt je euro maar één keer uitgeven. Decennia geleden gaven we een groot deel van ons geld uit aan voeding. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Eten is goedkoop geworden en (onbewust) vinden we andere zaken soms belangrijker dan vitale voeding of behandelingen.

Ik heb in dit hele traject van zoeken en behandelingen veel geld uitgegeven. Toen bleek dat m’n traject flink wat ging kosten en er amper vergoeding mogelijk was, en toen ik ook nog eens veel meer geld aan pure voeding kwijt was, en óók nog eens centen spendeerde aan dure supplementen, zeiden m’n lief en ik tegen elkaar: gezondheid voor alles.

Maak prioriteit van je gezondheidsbudget. Zolang het huis en de vaste lasten maar betaald kunnen worden. Je kunt op zoveel zaken bezuinigen. Als je maar wilt! Denk aan: kleding, restaurantbezoek, mobiele telefoon, abonnementen, gadgets & apparaten, gas- en electraverbruik, vakantie, kado’s, make up, huisinrichting, je vervoersmiddel. Échte luxe is een goede gezondheid. De rest is behoorlijk tijdelijk of oppervlakkig.

Mijn insteek was: ik koop niet, tenzij ik het ECHT nodig heb. Ook nog eens duurzaam; mijn tweede levensvreugde hahaha. Dat bespaarde echt een hoop geld en dat kon ik in mijn herstel investeren. Nooit spijt van gehad, hoewel het best wel eens pittig was om – in de intensieve behandelperioden – zo’n EU 500 per maand kwijt te zijn aan therapie en supplementen. Er werd toen vaak tegen me gezegd: pas maar op, ze zijn gewoon op je geld uit. En natuurlijk zullen er ook raddraaiers tussen zitten. Maar ook natuurgeneeskundigen hebben gewoon hun tarief, wat mij betreft heel begrijpelijk.

YOUR HEALTH IS YOUR REAL WEALTH
Mahatma Ghandi

De kosten die ik destijds maakte voor herstel van mijn gewrichtsklachten heb ik niet meer, maar nog steeds heeft gezonde vitale voeding onze prioriteit, aangevuld met kwalitatieve supplementen. Kostte mijn ontbijt tot 2012 zo’n 20 cent (boterhammetje met frambozenjam), daar kom ik nu absoluut niet meer aan. Was ik toen trots als ik voor € 2,50 of minder klaar was met eetkosten voor ons tweeën voor een hele dag, nu ben ik trots als we een voedzame en heerlijke maaltijd voor onze neus hebben staan.

Vervanging voor medicijnen

Medicijnen gebruik ik zo min mogelijk. Het is niet meer het eerste waarnaar ik grijp als ik pijn heb. Ik grijp liever naar natuurlijke middelen: een dikke oppepthee (zie mijn popschoolblog hierover) bij aankomende verkoudheid, homeopatische druppels of etherische olie voor hoofdpijn en andere whiplashklachten. Ik doe mindfulness- of ademhalingsoefeningen om in slaap te komen en heb een natuurlijk drankje dat helpt bij doorslapen. Vroeger leefde ik op ladingen diclofenac en paracetamol en had ik morfine in m’n kastje klaarliggen.

Praktisch: wat kan jij nú doen?

Wat kan je nú doen om stappen te zetten?

  1. Zorg voor je innerlijke mens: VOEDING. Maar dan echt! Natuurvoeding! Geen geraffineerde producten, geen suiker, geen pakjes en zakjes, geen ongezonde smaakversterkers. Wij controleerden onze keukenkast en keldervoorraad en hebben enorm veel ‘troep’ producten weggedaan.Veel verse, rauwe en gestoomde groente, fruit (geen drank maar de volledige vrucht), voldoende eiwitten en gezonde vetten.Minder met verzurende producten zoals vlees, alcohol, koffie, gerookte vis/vlees, suiker. Minder koemelkproducten.

    Onderzoek of gluten je goed doen. (Klik hier voor een verhelderend artikel.) Dat is mijn basis. En dat is niet alleen voor mij, maar voor iedereen goed. Dat weten we eigenlijk allemaal wel. Maar in praktijk wordt het voornemen om te ‘minderen met’ aan de kant geschoven als gemakkelijke oplossingen op dat moment beter uitkomen. Dan wordt eten meer vulling dan voeding. Maar van die voeding moet je het nu juist hebben!Een hulp hierbij is: je eten preppen. Echt een aanrader!

  1. Zorg voor je lichaam/beweging. Ja, met ernstige klachten heel moeilijk. Maar er is 9 van de 10 keer wel iets te doen aan beweging: een klein wandelingetje. Fiets meer, doe een 7-minute workout. Begeleiding (vanuit een holistische visie) kan belangrijk zijn voor jouw persoonlijke situatie. Kleine oefeningetjes vind ik echt geweldig. Als ik ’s morgens opsta ga ik regelmatig 1 minuut planken. Bij het tandenpoetsen doe ik een knie- en bovenbeenoefening of een wall sit. Tijdens het koffie opschenken druk ik mezelf diagonaal op  tegen het aanrecht. Squats doen als er reclame op tv is… Zo makkelijk in te passen!Ik ben in 2019 begonnen met wandelen. Het zetten van 10.000 stappen per dag schijnt enorm goed voor je lichaam te zijn. Ik haal dat heel vaak niet, maar regelmatig wandelen zorgt voor zowel goede beweging als voor ontspanning. Klein beetje intervaltraining toepassen is ook raadzaam tijdens het wandelen.Koud douchen. Ik begon in 2014 met koud afdouchen en ben vanaf 2019 volledig koud gaan douchen. Koudetraining kan goed zijn voor je immuunsysteem. Check maestro Wim Hof!
  1. Zorg voor je ziel. Als je happy bent produceer je gezonde hormonen. Dat maakt je gezond. Hier een mooi artikel. Ik heb een aantal jaar intensieve psycho-therapie gehad. En oh my word, wat heeft me dat geholpen om te Leven. Weg met perfectionisme, schuldgevoel, oververantwoordelijkheid, people pleasen, wantrouwen, overheersende onzekerheid en verdriet en trauma’s uit het verleden.Verwerk je shit; het maakt je blijer, lichter, mooier én gezonder! Yes! Ook dit kan een flinke kostenpost zijn, want psychotherapie wordt steeds minder vergoed. Maar ik kan uit ervaring zeggen dat de investering het dubbel en dwars waard is.Meditatie is sinds een half jaar ook een onderdeel van mijn ‘self care’ routine. Door alles waar ik mee deal sinds ik een whiplash heb, weet ik dat ik dit nodig heb. Vastzittende emoties zorgen voor lichamelijke klachten. We zijn namelijk één geheel, bestaande uit een geest, ziel en lichaam. Dus waarom zou dat niet invloed op elkaar hebben? Je bent het waard om je (oude) emotionele bagage op te ruimen, echt waar. Doen.

Interessante info

Nog een aantal inspirerende mensen met heel veel kennis en expertise:

  • Ralph Moorman/Hormoonfactor schreef o.a. de Supermarktsafari en Hormoonbalans. Hij pleit voor een gezonde leefstijl. Heel leerzaam!
  • Juglen Zwaan van a Healthy Life schrijft interessante blogs, je kunt je ook abonneren op zijn nieuwsbrief
  • Richard de Leth was huisarts en zet zich in voor een gezonde holistische leefstijl met Oersterk
  • dokter Saskia van As is o.a. gespecialiseerd in darmklachten, behandelt patiënten met chronische en acute klachten. Ze schijnt streng en een beetje apart te zijn, maar ze heeft een behoorlijke staat van dienst 😀
  • Lisette van Deventer weet alles van je darmen: Healthy Guts
  • En via Energieke Vrouwen Academie geeft veel gezondheidsinfo. Ik vind het wel heel jammer dat ze niet reageert op vragen op haar social media en zegt ze ook wel eens iets wat ik niet onderbouwd vind. Ze heeft een behoorlijk verdienmodel (maar je mag ook best verdienen aan je beroep hoor hahaha) dat ik er soms te dik bovenop vind liggen. Toch geeft ze goeie info

Hip(pocrates) hip hooray!

Verrijk jezelf, investeer in jezelf, gun jezelf die nieuwe stappen en vier het leven zo vaak mogelijk! Dat betekent niet dat alles in je leven top hoeft te gaan, maar door je te richten op wat je wel hebt en wees daar actief dankbaar voor. Wees actief nieuwsgierig naar wat nog meer mogelijk is. Onderzoek alles en behoud het goede, leerde ik ooit. Net als ik in deel I van mijn blog vertelde: ik ben een ervaringsdeskundige en geen voedingsdeskundige. Maar wat ik heb ontdekt deel ik graag met anderen. Ik ben zo ontzettend dankbaar voor diegene die in 2012 de moeite nam om me te vertellen over die rare kwakzalver uit Amsterdam die vervolgens mijn leven veranderde.

Mijn ontdekkingstocht is nog lang niet afgesloten, ik blijf onderzoeken en leren en hoop steeds lekkerder in mijn vel te zitten en gezonder te worden.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen met mijn persoonlijke inzichten en ben benieuwd naar jouw ervaringen. En heb je vragen? Stel ze hieronder of stuur me een mailtje!

Over de schrijver
Miss Beanie blogt over duurzaam moestuinieren, handige moestuintips en gezonde recepten.
Marja
Door

Marja

op 04 Dec 2019

Wat een herkenbaar en verhelderend blog artikel! Ik herken mijzelf hierin. Ik heb aantoonbaar (via klinische genetica) het Ehlers danlos syndroom en secundaire fybro. Mijn klachten had ik al van jongs af aan, en verergerde enorm een paar jaar geleden. Ik weet nu aan het begint van mijn overgang periode. Meer pijn (zoals jou omschrijving) medicijnen en veel artsen bezoek. Tramadol, paracetamol het deed niets. Ik kreeg toen via Ralph Moorman, waar ik op werd geattendeerd door mijn voormalig trainer op de leefstyle van moorman. Bij mij helaas geen effect.. Ik had baat bij de spirulina en de molkosan (ontzurende werking) maar was van tijdelijke aard. Ik viel snel terug in mijn oude, ongezonde eetpatroon. Met als resultaat een verheviging van bestaande en aanvullende klachten. Ik ging nog meer berg afwaarts in mijn voedingspatroon. En ik twijfel nu na je blog te hebben gelezen, of ik niet te snel ben afgehaakt... 🤔 Hormonen spelen zeker een rol in de gewricht klachten.. Vit D is immers ook een hormoon, en een tekort is al een 'teken'.. Nogmaals dank voor je heldere verhaal /ervaring en dank voor het delen, mijn oogjes zijn open en me voeten staan op de grond! Lieve groet, Marja 🌼

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down